Research aim
The study analyses the stressors, moderators and resources that parents and their families experienced, and on the practices and strategies they established in dealing with the Coronavirus crisis. The longitudinal research design allows to investigate the consequences of the COVID-19 pandemic over time.
Research method
Data collection started during the very first week of the Austrian-wide lockdown (16 March, 2020), with weekly resp. bi-weekly interviews until the end of June 2020. Since then data collection has taken place in larger intervals. In Juni 2022 the twelfth and last data collection took place.
The study consists of two methodical strands, both addressing parents of at least one kindergarten or school-aged child: (1) problem-centred individual interviews, conducted via telephone, and (2) diary entries, completed electronically by the respondents and submitted to the research team.
In total 727 interviews, 56 minutes on average, and 372 diary entries were collected. The respondance rate remained high (86%) at the twelfth and last wave of data collection. 33 interviewers were involved in collecting data.
Citation
- Zartler, Ulrike. (2020-2025). Parents and the COVID-19 Pandemic. A Qualitative Longitudinal Study on the Consequences of the Coronavirus Crisis for Parents and their Families. Research project at the Institute of Sociology, University of Vienna.
Dissertations and Master Theses
Author | Title | Status |
Dafert, Vera | Dissertation: Eltern in der Krise. Wie Eltern mit Kindern im Kindergarten- und Schulalter in Österreich die COVID-19 Pandemie erleben. | ongoing |
Dirnberger, Petra | Dissertation: Eltern-sein im Ausnahmezustand. Zwischen Schule, Erwerbs- und Familienleben in Zeiten von COVID-19. | ongoing |
Duric, Loriana-Maja | Master Thesis: Digitaler Schulunterricht zu Hause – Eine qualitative Sekundäranalyse zum Umgang erwerbstätiger Mütter mit Migrationshintergrund mit dem Homeschooling ihrer Kinder in der Covid-19-Pandemie | completed |
Erben-Harter, Sabine | Master Thesis: Ich schau auf dich, wer schaut auf mich? Zur Bedeutung von Care und Self-Care alleinerziehender Mütter während der Corona-Pandemie in Österreich | completed |
Grabner, Lena | Master Thesis: Verborgen im Kinderzimmer: soziale und emotionale Belastungen von Jugendlichen während der Covid-19-Pandemie aus Elternperspektive | completed |
Schimek, Daniela | Master Thesis: Wo steht ihr, wo stehen wir? Wie die COVID-19 Pandemie das Empfinden von Privilegien in Familien beeinflusste | completed |
Sirka, Sarah | Master Thesis: Co(vid)-Parenting: wie alleinerziehende Mütter das Coparenting während der Covid-19 Pandemie erlebten | completed |
Skrabal, Julia | Master Thesis: Die Wahrnehmung und Vereinbarkeit von Homeoffice, Kinderbetreuung und Homeschooling während der Covid-19 Pandemie | completed |
Stempfer, Julia | Master Thesis: Die elterliche Sicht auf die psychische Gesundheit von Jugendlichen während der Pandemie | completed |
Weber, Magdalena | Master Thesis: Rituale in Familien mit Kindergartenkindern während der Pandemie | completed |
Courses
Zartler-Griessl, Ulrike & Dirnberger, Petra | Forschungsseminar: Elternsein in der Pandemie - Wie erlebten Eltern die COVID-19 Pandemie in Österreich? | Wintersemester 2022 |
Zartler-Griessl, Ulrike | Beitrag in Vorlesung: Das Soziale und die Corona-Krise - Aktuelle Forschungen zu den gesellschaftlichen Konsequenzen der Pandemie | Summersemester 2021 |
Zartler-Griessl, Ulrike & Dafert, Vera | Vorlesungsseminar: Corona und Familienleben | Wintersemester 2020 |